Kategorie

newsletter
Zapisz się za darmo

Zapisz się a otrzymasz powiadomienia o najlepszych zniżkach i promocjach

Czym różnią się hamulce bębnowe od tarczowych?

   12/28/2021 16:13:06
Czym różnią się hamulce bębnowe od tarczowych?

Jednym z najważniejszych elementów pojazdu, który odpowiada za bezpieczeństwo jazdy, jest sprawny układ hamulcowy. Od wielu lat konstruktorzy dokładają więc wszelkich starań, aby stworzyć taki rodzaj hamulców, które będą cechowały się niezawodnością i zagwarantują długotrwałą eksploatację. Wśród popularnych rozwiązań znajdują się hamulce bębnowe i tarczowe. Przeczytaj, czym się charakteryzują i jakie są pomiędzy nimi różnice.

Hamulce bębnowe

Najważniejszym elementem hamulców tego typu jest bęben hamulcowy. To największa, ruchoma część całego układu hamulcowego, która porusza się wraz z pojazdem, jednocześnie przejmując na siebie siły odpowiadające za wytracanie prędkości. Jego działanie nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie obecność szczęk hamulcowych. Są to elementy wyposażone w okładziny cierne, które w tracie hamowania są obracane za pomocą rozpieracza szczęk, przez co naciskają na bęben i wytwarzają tarcie. Wszystko to sprawia, że pojazd zaczyna hamować bez konieczności użycia dużej siły.

Konstrukcja hamulców bębnowych jest prosta, dzięki czemu są one stosunkowo tanie. Cechują się także ponadprzeciętną trwałością, co sprawia, że wymiana jest konieczna dopiero po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Trzeba pamiętać jedynie o tym, że ich żywotność może być krótsza w wyniku niewłaściwej eksploatacji, na którą składa się długotrwała, gwałtowna jazda. Hamulce tego typu charakteryzują się ponadto szczelną konstrukcją, co sprawia, że nawet po jeździe po wodzie nie tracą swoich właściwości. Ich niezaprzeczalną zaletą jest także duża wytrzymałość oraz potrzeba użycia niewielkiej siły do wytracenia prędkości.

Hamulce tarczowe

Zasada działania hamulców tarczowych jest nieco inna. W zacisku hamulcowym osadzone są tłoczki, które zwalniają lub zatrzymują tarczę hamulcową, wytwarzając tym samym siłę hamowania. Aby było to możliwe, niezbędna jest obecność płynu hamulcowego, który wytwarza nacisk w pompie hamulcowej. W pojazdach mogą występować hamulce o nieruchomym zacisku, które charakteryzują się tym, że tłoczki umieszczone są symetrycznie i dociskają tarczę z obu stron. Drugie, częściej stosowane rozwiązanie to tzw. hamulce o zacisku pływającym. W tym przypadku tłoczki znajdują się tylko z jednej strony, są jednak ruchome. Dociskają one wewnętrzny klocek do tarczy, a wymuszony ruch zacisku sprawia, że jednocześnie dociskany jest także element zewnętrzny.

Hamulce tarczowe mają liczne zalety, do których należy przede wszystkim lekkość, duża wydajność, łatwość serwisowania i niewielka podatność na usterki. Są bardziej odporne na przegrzanie od hamulców bębnowych i mają lepsze parametry eksploatacyjne. Nie są jednak pozbawione wad. Aby wytworzyć efekt hamowania, trzeba użyć znacznie więcej siły niż to ma miejsce w przypadku hamulców bębnowych.

Hamulce bębnowe i tarczowe to równie chętnie stosowane rozwiązania w układach hamulcowych licznych pojazdów. Niejednokrotnie można spotkać się z sytuacją, że w jednym pojeździe występują oba ich rodzaje. Na przedniej osi znajdują się wtedy hamulce tarczowe, zaś na tylnej bębnowe.