Kategorie

newsletter
Zapisz się za darmo

Zapisz się a otrzymasz powiadomienia o najlepszych zniżkach i promocjach

Jak zbudowane są bębny hamulcowe?

   02/28/2022 00:00:00
Jak zbudowane są bębny hamulcowe?

Od wielu lat konstruktorzy przemysłu samochodowego poszukują skutecznych rozwiązań, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy. Niekiedy zdarza się jednak, że w dalszym ciągu sprawdzają się pierwsze, tradycyjne rozwiązania, czego doskonałym przykładem są hamulce bębnowe. Z naszego wpisu dowiesz się, jak są zbudowane i co wpływa na ich niezawodność.

Bęben najważniejszym elementem hamulców bębnowych

Najważniejszym elementem hamulców tego typu jest bęben hamulcowy. To największa, ruchoma część całego układu hamulcowego, która porusza się wraz z pojazdem, jednocześnie przejmując na siebie siły odpowiadające za wytracanie prędkości. Oprócz niego na konstrukcję hamulców bębnowych składają się także szczęki hamulcowe. To elementy wyposażone w okładziny cierne, które w tracie hamowania są obracane za pomocą rozpieracza szczęk, przez co naciskają na bęben i wytwarzają tarcie. Wszystko to sprawia, że pojazd zaczyna hamować bez konieczności użycia dużej siły. Jak widać budowa hamulców bębnowych jest niezwykle prosta, nie znaczy to jednak, że charakteryzują się one gorszymi parametrami. Wręcz przeciwnie! Hamulce tego typu mają tak wiele zalet, że w dalszym ciągu są chętnie wykorzystywane przez przemysł samochodowy.

Największe zalety hamulców bębnowych

Konstrukcja hamulców bębnowych jest prosta, dzięki czemu są one stosunkowo tanie. Cechują się także ponadprzeciętną trwałością, co sprawia, że wymiana jest konieczna dopiero po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Trzeba pamiętać jedynie o tym, że ich żywotność może być krótsza w wyniku niewłaściwej eksploatacji, na którą składa się długotrwała, gwałtowna jazda. Hamulce tego typu charakteryzują się ponadto szczelną konstrukcją, co sprawia, że nawet po jeździe po wodzie nie tracą swoich właściwości. Ich niezaprzeczalną zaletą jest także duża wytrzymałość oraz potrzeba użycia niewielkiej siły do wytracenia prędkości. Stosowane są w niektórych samochodach, głównie na tylnych osiach, w motocyklach i rowerach, a także w przyczepkach samochodowych.

Mimo że hamulce bębnowe są jednym z wcześniejszych wynalazków przemysłu motoryzacyjnego, w dalszym ciągu są chętnie stosowane. Wynika to z faktu, że mają liczne zalety, a ich prosta budowa przekłada się na niewielką awaryjność.