Kategorie

newsletter
Zapisz się za darmo

Zapisz się a otrzymasz powiadomienia o najlepszych zniżkach i promocjach

Jak montować błotniki tandemy?

   05/11/2022 09:40:32
Jak montować błotniki tandemy?

Każdy poruszający się po drogach pojazd powinien zapewniać bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Z tego powodu wszystkie z jego podzespołów powinny być sprawne oraz chronione przed niekorzystnymi czynnikami. Jednym z ważniejszych elementów, które zabezpieczają układ zawieszenia przed zanieczyszczeniami są błotniki, które w przyczepach i lawetach mogą występować w wersji pojedynczej lub jako tandemy. Z naszego wpisu dowiesz się, jak montować błotniki tandemy.

Do czego służy błotnik?

Błotniki pełnią niezwykle ważną funkcję. Jest to element nadwozia, który chroni zawieszenie przed błotem, piaskiem czy wodą, a tym samym zabezpiecza je przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych, które mogłyby wywołać korozję i znacznie skrócić żywotność pojazdu. Co więcej, wpływają one pozytywnie na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ zabezpieczają przed zanieczyszczeniami, które mogłyby obniżyć przyczepność kół do podłoża, a w konsekwencji doprowadzić do kolizji czy wypadku. Z tego powodu nadkola powinny stanowić nieodzowny element wyposażenia samochodów wszelkiego typu. Szczególne znaczenie mają w lawetach i przyczepach, które służą do przewozu innych pojazdów. Powinny zatem gwarantować ich bezpieczny transport. 

Najpopularniejszymi rodzajami błotników, które mają zastosowanie w przyczepach i lawetach są błotniki pojedyncze oraz tandemy. Pierwsze z nich przeznaczone są do montażu na jednym kole. Z kolei tandem stosowany jest w pojazdach dwuosiowych. Błotniki pojedyncze sprawdzą się w lżejszych pojazdach, natomiast tandemy lepiej zniosą większe obciążenia. 

Sposoby montażu błotników tandemów

Przy wyborze błotnika warto zwrócić uwagę na materiał wykonania, rozmiar kół, rozstaw osi, a także na sposób montażu. Błotniki tandemy mogą być montowane bezpośrednio do boku przyczepy czy lawety lub też wymagać zastosowania specjalnych uchwytów mocujących. Niekiedy spotyka się również montaż błotników pod przyczepą. W takim przypadku należy kierować się szerokością opony. Jeśli mamy do czynienia z przyczepką dwukołową, najlepiej sprawdzi się jednoosiowy model błotników. Z kolej w przypadku przyczepki czterokołowej, należy wybrać model dwuosiowy.

Błotnik to bardzo istotny element wyposażenia pojazdu, dzięki któremu zawieszenie jest chronione przed zanieczyszczeniami. Aby jednak właściwie spełniał on swoje funkcje, powinien być dobrze dobrany do rodzaju przyczepy czy lawety, a przede wszystkim właściwie zamontowany.